piątek, września 11, 2020

Autorzy o zwierzętach - Agnieszka Krizel

 




Agnieszka Krizel – żyje i tworzy w Borach Tucholskich. Laureatka konkursów poetyckich na szczeblu ogólnopolskim. Amatorsko fotografuje i występuje w kółku teatralnym, działającym przy Gminnej Bibliotece Publicznej w Kęsowie. Członkini DKK. Społeczniczka i aktywna uczestniczka akcji charytatywnych. Jej wiersze ukazały się w licznych antologiach w Polsce i za granicą. Juror w przeglądach i konkursach regionalnych. 

Prowadzi blog literacki Recenzje Agi, na którym szczególnie promuje literaturę polską dla czytelnika w każdym wieku i niemal każdego gustu:  

http://recenzje-agi-1.mozello.pl/ 

Współautorka i koordynator antologii opowiadań O, Matko!, ze sprzedaży której dochód przeznaczany jest na Fundację Ewy Błaszczyk "Akogo!"

Obecnie, obok recenzowania, zajmuje się korektą, redakcją tekstów, przygotowywaniem kampanii promocyjno - graficznych dla autorów, prowadzeniem SM zarówno autorom, jak i wydawnictwom.

Jeszcze we wrześniu, nakładem warszawskiego Wydawnictwa Anagram ukaże się jej tomik Illusion de vie.





1. Czy wyobrażasz sobie życie bez zwierząt? 

Absolutnie nie.  Zwierzęta, jak pokazuje nam natura, są potrzebne, nawet te, do których nie pałamy szczególną sympatią czy pozytywnym nastawieniem. Mogę nie lubić jakiegoś, ale wiem, że są częścią naszej egzystencji. 


2. Ile zwierząt miałaś w swoim życiu?

Niewiele. To były zawsze psy. W naszej rodzinie pies był zawsze po psie. 

Kiedy moi synowie byli kilkulatkami kupiliśmy jeszcze żółwika domowego - Kapselka - takiego fajnego, maleńkiego, mieścił się w dłoni młodszego syna. Niestety długo nie pożył. 

Kanarek o imieniu Ptyś, który śpiewem witał nas każdego dnia. Ten z kolei pofrunął w świat po tym, jak młodszy syn otworzył okno i wypuścił ptaszka na wolność. 

Dzisiaj mamy owczarka niemieckiego - Herę i dwa patyczaki czerwonoskrzydłe, które już zniosły około 150 jaj (szukamy nowych właścicieli) ;)





3. Zwierzę jest dla mnie…

...po prostu stworzeniem, życiem takim jak my, ludzie.


4. Ludzie często uważają, że zwierzęta nie mają duszy. A jakie jest Twoje zdanie na ten temat?

A ja uważam, że mają. Inaczej (raczej) moja poprzednia sunia Luna, która odeszła od nas po długiej i ciężkiej chorobie, nie śniłaby mi się co jakiś czas. Za każdym razem, kiedy widzę ją we śnie merda do mnie ogonem i hasa w polu rzepaku, po którym często spacerowałyśmy, gdy jeszcze żyła.


5. Co sądzisz o fundacjach ratujących zwierzęta?

Uważam, że są potrzebne i chwała, że są ludzie, którzy je prowadzą. Szkoda, że tak słabo finansowane przez państwo. Sama wspieram jedną z fundacji, która działa na naszym terenie i zajmuje się opuszczonymi przez człowieka, często schorowanymi psami i kotami. Ostatnio przeznaczyłam na bazarek dla tych zwierzaków część książek ze swojej domowej biblioteczki i  mój tomik (Mode de vie) z dedykacją. 


6. Załóżmy, że jesteś świadkiem sytuacji, w której ktoś krzywdzi zwierzę. Jak reagujesz?

Znając swoją impulsywność pewnie bym podeszła i natrzaskała temu komuś porządnie po głowie, zwymyślała, potem oczywiście zadzwoniła na policję. Całe szczęście nigdy nie zdarzyło mi się być świadkiem takiej sytuacji.


7. Twoje ulubione zwierzę to?

Pies, pies, pies i po tysiąc razy - pies! :)






8. Jakie zwierzę według Ciebie byłoby najlepszym bohaterem książki?

To zależy, czy jako bohater główny np. w książce dla dzieci, czy jako towarzysz głównego bohatera ;) Póki co, pierwsze, które przychodzi mi na myśl to kukułka ;) I nie pytaj, dlaczego ;) Nie umiem udzielić racjonalnej odpowiedzi ;)


9. Mówią, że pies to najlepszy przyjaciel człowieka. Ja zgadzam się z tym w 100 %, a Ty?

A ja nawet na 10000%, ale kociarze powiedzą, że to kot jest najlepszym przyjacielem. Co zwierzę, to jego miłośnik i trudno się z tym nie zgodzić. Ja kocham psy i nie wyobrażam sobie bez nich życia. Jednak wiem, że każde zwierzę ma swój czar, który jest wyjątkowy dla jego właściciela.


10. Jakie zwierzę według Ciebie jest najbardziej fotogeniczne i dlaczego?

Trudno tutaj jednoznacznie udzielić odpowiedzi, każde ma swój wyjątkowy, indywidualny urok, każde ma to coś, co przykuwa uwagę obserwatora - fotografa. 


Serdecznie dziękuję Autorce za poświęcony mi czas.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny na moim blogu. Będzie mi miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad.

Copyright © 2016 Czytaninka , Blogger