piątek, stycznia 24, 2020

Autorzy o zwierzętach - Mira Białkowska



Mira BiałkowskaPolska poetka i pisarka.


Ma wykształcenie muzyczne i pedagogiczne. W młodości z zespołem wokalnym i chórem studenckim, koncertowała w kraju (nagroda na Festiwalu Kołobrzeskim). Pracowała jako pedagog i nauczyciel muzyki, uczyła gry na fortepianie, prowadziła chór, zespół wokalny, zespół fletów prostych, zajmowała się profilaktyką uzależnień. Po przejściu na emeryturę zajęła się muzykoterapią i pisaniem.



Jest członkiem chóru Fides et Cantus i grupy literackiej Vena w Nowym Dworze Mazowieckim. Dużo podróżuje.



Napisała ponad 300 fraszek, kilkadziesiąt wierszy, scenariusze i teksty piosenek.




1. Czy wyobraża Pani sobie życie bez zwierząt?

Zdecydowanie NIE.

2. Ile zwierząt miała Pani w swoim życiu?

W dzieciństwie miałam kanarki (nawet dochowaliśmy się piskląt) i kota syjamskiego. Już w moim „dorosłym” domu miałam suczkę, ale krótko (zginęła). Teraz w moim domu nie ma zwierzaka (nie jestem w stanie zapewnić mu opieki), ale mam dwa zaprzyjaźnione psy – u córki jest suczka Zjawa, u syna pies Spajk.



3. Zwierzę jest dla mnie…

Na to pytanie nie mogę odpowiedzieć jednoznacznie, bo jedne są dla mnie utrapieniem (np. komary), inne członkiem rodziny.

4. Ludzie często uważają, że zwierzęta nie mają duszy. A jakie jest Pani zdanie na ten temat?

Wielu ludzi  w ogóle nie wierzy w istnienie duszy.  Ja wierzę, że człowiek ma duszę.

5. Co sądzi Pani o Fundacjach ratujących zwierzęta?

O jakich fundacjach mowa? Ja pomyślałam o ratowaniu rzadkich gatunków. Człowiek opanowuje środowiska, które były siedliskiem zwierząt. Swoją   działalnością doprowadził do wyginięcia niektórych gatunków i drastycznego zmniejszania populacji innych. Boję się myśleć do czego możemy doprowadzić. Ratujmy to co mamy póki jeszcze jest. 

6. Załóżmy, że jest Pani świadkiem sytuacji, w której ktoś krzywdzi zwierzę. Jak Pani reaguje?

Na to pytanie też nie odpowiem jednoznacznej. To zależy od sytuacji, na czym polega owo krzywdzenie i kto krzywdzi. Inna reakcja jest potrzebna, gdy zwierzęta są krzywdzone np. w pseudohodowli i inna, gdy człowiek znęca się nad psem czy kotem. Inna gdy oprawcą jest małolat, inna, gdy grupa niebezpiecznych chuliganów. 

7. Pani ulubione zwierzę to?

Pies.

8. Jakie zwierzę według Pani byłoby najlepszym bohaterem książki?

W mojej książce „Bajeczki babci Mireczki” bohaterami są nie tylko ludzie, ale też zwierzęta: suczka Zjawa, kot Szczurek, kot Rudzielec i Dębowy Śpiewak (niepełnosprawny ptaszek). Napisałam też scenariusz (wystawiany w przedszkolach) „Bal na łące” o zwierzętach mieszkających na łące.

9. Mówią, że pies to najlepszy przyjaciel człowieka. Ja zgadzam się z tym w 100 %, a Pani?

Zgadzam się. 

10. Jakie zwierzę według Pani jest najbardziej fotogeniczne i dlaczego?

Koń, bo jest piękny w ruchu. Kot, bo ma wiele gracji i przybiera wspaniałe pozy zarówno w czasie zabawy, jak i podczas drzemki. Ptak (zwłaszcza duży) podczas lotu i wiele innych.

                                                                                                     Dziękuję – Mira Białkowska,



Serdecznie dziękuję Autorce za poświęcony mi czas.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedziny na moim blogu. Będzie mi miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad.

Copyright © 2016 Czytaninka , Blogger